Ung företagsamhet, eller UF, är ett område som snabbt har vuxit till att bli ett sätt för unga att börja med företagande. Nyckeln till framgång ligger i att se nya möjligheter och dra nytta av de olika verktygen och resurser som finns tillgängliga. Många unga entreprenörer är engagerade, motiverade och villiga att ta risker för att driva företaget framåt. För UF-företagare kan det finnas många utmaningar samtidigt som de hanterar detta nya koncept. Genom att etablera en stabil affärsmodell och ha tydliga mål kan man minska risken för misslyckanden i sin nya verksamhet. I dagens digitala tid har unga entreprenörer stora möjligheter att utnyttja den senaste tekniken och de senaste trenderna. De kan då lära sig hur man använder sociala medier effektivt för att marknadsföra sina tjänster eller produkter. Det är viktigt att se nya trender och anpassa din affärsstrategi därefter. Genom insiktsfull planering och en stark vision kan UF-entreprenörer uppnå stora resultat i sitt företagsbyggande.
Utbildning i ung företagsamhet kan ge stora framgångar i yrkeslivet
Att studera ung företagsamhet (UF) i gymnasiet kan vara ett viktigt steg mot framgång i yrkeslivet. Ungdomar som utbildas och befäster koncepten att äga företag och driva en verksamhet har bättre chanser att lyckas på arbetsmarknaden. Med ung företagsamhet lär sig studenter mer om entreprenörskap, bolagsreglering, marknadsföring, finansiering, personalhantering och anställningsmöjligheter. Dessutom ger UF-utbildning studenterna förståelse för de olika aspekterna av affärsverksamhet samt möjligheten att hantera risker inom ett affärsområde. Ungdomsprogrammet i ung företagsamhet hjälper studenter att bygga sitt professionella fotavtryck och träna på att ta ansvar och ledarskap.
Att gå ett UF-program på gymnasiet ger studenten kunskaper som inte bara är till hjälp under gymnasietiden utan även senare när studenten överväger vad man vill göra efter skolan. All erfarenhet man får av UF ger ytterligare anledning att anses mer kompetent av arbetsgivare. Som helhet ger ungdomar som deltar i UF-program en grundläggande men djup insikt om den digitala tidsandan vi lever i idag samt god basberedskap inför framtida affärsmöjligheter.
UF-företag som lyckats
För att lyckas som företag med försäljning mot konsument står man inför många utmaningar. Har man inte en tillräckligt unik produkt behöver man hitta andra sätt att vara unik. Det område där man kan sticka ut är ofta kundupplevelsen. Många företag glömmer bort att kunden fortfarande är kund efter att man tryckt på köpknappen. Man är glad att det gjorts en order och ser till att produktena skickas så snabbt som möjligt. Problemet är att majoriteten behandlar sina kunder på exakt detta sätt.
Ett snillrikt UF-företag med namnet ”Alla är vinnare” kom på idén att hjälpa företag med vad som händer efter att man klickat på köpknappen. Dom frågade sig, ”Hur kan vi få kunden att le när personen öppnar förpackningen?”. Att skicka med en godisbit är gjort av många och inte alltid uppskattat då godisen kan vara gammal, fel sort eller att den når en person som inte äter godis. De funderade på allt från grönsaker och prydnadssaker till vackra kort och medaljer. Efter en del efterforskningar och samtal med sin handläggare för Ung företagsamhet hade dom knäckt den stora frågan.
Alla vill vinna en medalj
I princip alla människor vill känna sig som en vinnare. Många har kanske fått känna känslan om man var aktiv i någon idrottsförening. Statistik visar dock att 78% av alla människor över 30 år aldrig fått eller vunnit en medalj, och ännu färre en guldmedalj. Detta tog UF-företaget ”Alla är vinnare” till sig och började smida sina planer.
Idén de kom fram till var att låta företag köpa medaljer med sin logotyp på. De kan då skicka med medaljen i paketen dom skickar och samtidigt gratulera kunden till köpet av en fantastisk produkt. Kunden får då känna sig som en vinnare igen och kundupplevelsen kommer skjuta i höjden.
Det visade sig att deras idé om att medaljer var en strålande idé. En av Sveriges största tillverkare av medaljer och idrottspriser blev tagna på sängen när de fick den första beställningen men uppmuntrar nu fler att anlita UF-företaget ”Alla är vinnare” för att ge sina kunder en känsla av att vara vinnare.
När vi frågar hjärnorna bakom UF-företaget berättar som att det kommit in många förfrågningar nu där företag inte bara vill uppmuntra sina kunder till bra köp utan även sina medarbetare för sin lojalitet. Några budskap som är återkommande är ”Välkommen till ett vinnande lag”, ”För oss är du nummer 1” och ”I vårt lag vinner vi guld”.
Att ge ungdomar utrymme är det som utvecklar oss
Att ge medaljer till kunder och medarbetare är ett fantastiskt sätt att få dem att känna tillhörighet och uppmuntran. Både tillhörighet och uppmuntran är något vi människor är generellt dåliga på. Att som företag göra detta för sina medarbetare ser jag som en självklarhet efter att ha sett vad dessa ungdomar har lyckats åstadkomma. Att även skicka med det till kunder kommer få även dem att känna sig som delaktiga till något mer, något större. Jag blir oerhört tacksam och de här ungdomarna har tänt en gnista och ett nytt hopp inom mig.
Våga satsa och ge UF-företag chansen oavsett hur tokig idén må vara. Jag avslutar denna artikel med ett citat av grundaren. ”Låt ingen se ner på dig för att du är ung”. Otroligt visa ord som är nyttiga att bära med sig och ge av till de yngre generationerna.